Våre tjenester


Vi kan hjelpe med mange av oppgavene på et veterankjøretøy fra 1920 og 1930 tallet.

Sandblåsing/Glassblåsing/grunning

Vi utfører sandblåsing av både rammer og karosserideler. Ved sandblåsing av karosseriedeler er vi spesielt forsiktig slik at ikke platen slår seg. Vi kjenner mange eksempler på at karosserideler har blitt ødelagt av for hard sandblåsing. Jobben ble da gjort med kraftig utstyr på kort tid og til en rimelig penge, men bilen ble ødelagt! 

Vi bruker lite trykk under sandblåsing og finkornet sand. Etter sandblåsing blir det påført grunning med rusthindrende egenskaper. I noen tilfeller venter vi med grunning til vi har produsert og sveiset inn reparasjonspaneler på en rustskadet del. Da sandblåses også de nye delene for å gi en litt ru overflate som gir svært god vedheft for videre grunning og lakk. Glødeskall etter sveisingen blir da også fjernet. Hvis ikke det blir gjort har dette skallet en tendens til å senere løsne og da er platen helt åpen for nye rustangrep.

Nyproduksjon av deler

Vi produserer en rekke deler som ikke lenger er i produksjon noen steder. Flere av disse presses i den gamle originale karosseripressa tilligere brukt av Brødrende Repstads Karosserifabrikk i Søgne, Agder. Eksempel på dette kan være bilde under hvor nye karosseriplater til bunnen i bagasjerommet til Mercedes-Benz 170 fra 1936-1952 er blitt presset ut.

Karosseriplatene er presset ut i samme tykkelse som originalt, her i 1mm plater. Delene er så punktsveist sammen på den originale måten. Disse utpressingene gjør golvplaten veldig stiv som den originale.

Se video da vi laget ny skiltplate til Mercedes-Benz 290 Cabriolet 1934 modell her:


Produksjon av nytt reisverk i tre

Med det gamle treverket som mal lager vi nytt og monterer og tilpasser det i karosseriet. Så langt det er mulig vi vi forsøke å bruke samme type treverk som det opprinnelige. Som regel Ask eller Bøk. I noen Norskbygde karosserier er der også brukt Bjørk og Eik. Vi lager også nytt treverk i dører, tak og golvkonstruksjon.

I enkelte tilfeller kan det opprinnelige treverket være helt eller delvis borte. I enkelte tilfeller kan det være mulighet for at vi har et annet originalt sett med maler fra en tidligere restaurering liggende. 

Hvis treverket mangler helt eller delvis bruker vi karosseriplatene som mal og får det likevel tilpasset utfra den erfaringen vi har bygd opp gjennom flere 10-år med restaurering av disse kjøretøyene.

Lakkarbeider

Vi utfører lakkarbeider på de delene og kjøretøyene vi har inne for restaurering hvis kunden ønsker det. Da blir denne jobben utført når vi trenger delene lakkert og vi får de lakkert med den finishen vi ønsker. På disse gamle kjøretøyene blir det opprinnelig brukt celluloselakk. Denne lakken var matt etter at den ble påført. Deretter måtte man maskinpolere lakken til den ble blank. På den måten fjernet man også "appelsinhud" som det ofte blir under sprøyting av lakk. På nyere biler skal det i mange tilfeller være slik, men ikke på de gamle bilene.

Alle delene på et kjøretøy blir lakkert hver for seg og montert etter lakkering. Slik ble det gjort på fabrikken også. Man kommer da til alle steder, også på baksiden og der hvor delen er montert inntil en annen.

Vi utfører lakkarbeider på de delene og kjøretøyene vi har inne for restaurering hvis kunden ønsker det. Da blir denne jobben utført når vi trenger delene lakkert og vi får de lakkert med den finishen vi ønsker. På disse gamle kjøretøyene blir det opprinnelig brukt celluloselakk. Denne lakken var matt etter at den ble påført. Deretter måtte man maskinpolere lakken til den ble blank. På den måten fjernet man også "appelsinhud" som det ofte blir under sprøyting av lakk. På nyere biler skal det i mange tilfeller være slik, men ikke på de gamle bilene.

Se video av når vi laget nye hjulbuer til en Mercedes-Benz 170 Va 1940 modell: