Våre prosjekter


Vi har hatt mange prosjekter opp gjennom årene, store og små.

Chevrolet Pick-Up 1931

Dette restaureringsprosjektet kom flatpakket på en tilhenger og stakk ikke høyere opp enn ca 50 cm fra tilhengergolvet. Den var da totalt demontert. Til denne bilen bygget vi nesten hele karosseriet nytt, men nøyaktig kopi av det opprinnelige. Alt innvendig treverk som opprinnelig var produsert ved den Norske karosserifabrikken "Funnemark", ble erstattet bortsett fra den ene døren hvor vi bevarte så mye som mulig. Mange av karosseridelene har vi nyprodusert, også sideskjørtene. Vi laget også pressformer til de spesielle stigbrettene med pyramidemønster. Disse er så vidt vi vet ikke i produksjon andre steder i verden. Lakken ble også kopiert fra den originale fargen. Interiøret i hytta ble montert av oss bortsett fra selve setet. Presenningen og stativet til denne ble også produsert hos oss på bestilling fra kunde. Denne bilen har vært på løp og treff i inn og utland. Bildet er tatt på dagen 25 år etter at kunden fikk den registrert. Ser ut som restaureringen holder seg godt. Et virkelig klenodium blant de tidligste sliterne av våre nyttekjøretøy.

Se innlegg på The Stovebolt Page i USA om denne bilen:

https://www.stovebolt.com/gallery/storstrom_erling_1931.html

Mercedes-Benz 170 V 1940 modell

Denne Mercedes-Benz 170 V 1940 modell er godt kjent i Mercedes vetaranbilmiljøet. Vi kjørte den selv fra Oslo til verkstedet vårt for egen maskin. Så begynte vi demonteringen av karosseriet for å skifte treverket. Det originale interiøret var i overraskende god stand. Dette demonterte vi svært forsiktig for å bruke det om igjen for å bevare mest mulig originalt. Alt reisverk av tre ble produset hos oss og tilpasset i karosseriet. For å komme til å få skiftet det må man kutte av takplata i forkant. Her er også den originale skjøten. Langs dørene og rundt bakparten er karosseriplaten spikret fast til treverket som er det bærende materialet i karosseriet som så er montert oppe en kraftig stålramme. Et av problemene før restaureringen var at førerdøren hadde en tendens til å åpne seg i fart. Det er ikke noe greit, spesielt når det er "selvmords dører" som åpner seg fremme. Får da vinden tak i fart og man forsøker å holde igjen blir man kastet ut av bilen. All dørlukkemekanisme er skrudd fast i treverket og når det begynner å råtne får man dette problemet. Bilen ble også lakkert, men vi bevarte den originale lakken på torpedoveggen i motorrommet som en referanse og for å bevare mest mulig av det originale, etter ønske fra daværende eier.

Mercedes-Benz 290 Cabriolet D 1934 modell

Mercedes-Benz 290 Cabriolet D 1934 modell. Et av de mest krevende restaureringsoppdragene vi har hatt. Når den kom inn til verkstedet var den demontert ned til nesten hver minste komponent. Det var ingenting rust på den, det var noe av grunnen til at vi sa ja til restaureringen da kunden ringte. Men det viste seg at grunnen til at det ikke var rust på den, var at alt som var rustangrepet var kuttet bort med vinkelsliper. Her fornyet vi alt av treverk og en masse karosseriiplater måtte lages nye. Disse bilene er håndlaget og deler på høyre og venstre side trenger dermed ikke være utført på helt samme måte da det stod en mann og tilpasset delene på den siden og en annen på andre siden. Dette er en svært sjelden bil med bare godt og vel et par hundre produsert. Da er det vanskelig å skaffe originale deler. Derfor har vi laget mye nytt ved verkstedet vårt. Men etter flere års restaurering ble den endelig komplett og et klenodium av en Mercedes-Benz kan nå igjen rulle på Norske veger.

Mercedes-Benz 290 Cabriolet D 1934 modell. Nesten ferdig restaurert. Kalesjestativet har fått nytt treverk og prøvetilpasses. Deretter blir det produsert ny kelesje.